KVALITA DOBRA / QUALITY OF GOODNESS
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Skupina hledačů Pravdy. / Group of seekers for The Truth.
 
PortálPříjemLatest imagesHledatRegistracePřihlášení

 

 Problematika parfémů

Goto down 
AutorZpráva
द्वैपायन दास
Admin
Admin
द्वैपायन दास


Poèet pøíspìvkù : 182
Join date : 15. 12. 11
Age : 30
Location : Praha / Prague

Problematika parfémů Empty
PříspěvekPředmět: Problematika parfémů   Problematika parfémů I_icon_minitime09.04.12 10:20

S tématem předchozího článku pojednávajícího o jedení a zápachu cibulovitých rostlin a jejich nepříznivého vlivu na duchovní praxi úzce souvisí také problém používání parfémů, deodorantů, či nejrůznějších antiperspirantů (přípravků proti pocení) dostupných dnes v obchodech v našich zeměpisných šířkách.

Stejně jako složky přijímaných potravin mají i látky vstřebávané do těla skrze kůži či spolu s vdechovaným vzduchem schopnost ovlivňovat naše vědomí, mysl, jemnohmotné i hrubohmotné tělo. Jedním z oborů ajurvédy je také aromaterapie, která využívá esenciální vonné oleje k vyvažování jemných energií v lidském těle a k léčbě nejrůznějších obtíží. Vůně má totiž schopnost nést určitou informaci, která nějakým způsobem působí na osobu, jež ji vdechuje, ať již na vědomé či podvědomé úrovni.

Podobně jako u jídla spadají i složky vonných prostředků do sattvické, radžasické a tamasické kategorie, byť je jejich působení na naši osobu často subtilnější než je tomu u potravin. Védské kultuře byla tato skutečnost vždy známa, a proto byl při výrobě a používání vonných substancí brán ohled mimo jiné i na to, aby byly příznivé pro vědomí člověka a nebránily mu v duchovním rozvoji. V dnešní době jsou bohužel kosmetickým průmyslem často produkovány vůně, které mají přesně opačný efekt a působí na naše jemnohmotné tělo, mysl a vědomí negativně.

Velká část levných voňavek a antiperspirantů je dnes ve velkém vyráběna synteticky a jejich složení je navíc často záměrně upraveno tak, aby přitahovaly pozornost osob opačného pohlaví nacházejících se v našem okolí. Ve védské kultuře se naopak vůbec nepoužívají speciálně „pánské“ a „dámské“ parfémy vyrobené záměrně s takovou chemickou skladbou, aby hrubě útočily na nízké pudy a agitovaly osoby opačného pohlaví. Moderní animalistická kultura považuje pachové vábení lidských samečků respektive samiček za výborný prostředek napomáhající v ideálním případě k zaujetí a získání partnera k nedovolenému sexu. Ve společnosti osob následujících védskou kulturu však právě proto není používání takových moderních vůní žádoucí, nehledě na to, že praktikujícím duchovním aspirantům vedle nevítaného rozrušujícího vlivu na jejich mysl a vědomí takové parfémy začnou dříve či později spíše nepříjemně páchnout.

Ani kvalitní a značkové západní bylinné parfémy a deodoranty však často nejsou zcela bezproblémové. Co se týče i zdánlivě neškodných či domněle příznivých vůní přírodního původu, jejichž hlavní složkou jsou rostlinné ingredience, může v nich být jako fixátor či nositel rostlinné vůně použita živočišná přísada zlepšující trvanlivost a stálost hlavního aromatu. Pomineme-li, že získávání těchto přísad může být v rozporu se zásadou zbytečného neubližování cítícím živým tvorům za účelem našeho smyslového požitku, je vdechování či vstřebávání takových živočišných látek pro duchovně praktikující osoby nežádoucí, neboť nás na subtilní úrovni ovlivňují stopami nízkého zvířecího vědomí. Ve svém původním stavu tyto látky člověku nikoli náhodou nepříjemně, odpudivě a pronikavě páchnou. „Vonět“, tedy alespoň některým lidem, začnou až po značném naředění.

Už jen samotný původ těchto látek je poměrně odrazující od jejich nanášení na vlastní tělo či od „požitku“ z jejich vdechování. Posuďte sami. K živočišným složkám používaným v parfémech patří například ambra. Je to silně čpící tukovitá, lepkavá hmota vylučovaná spolu s trusem z trávicího traktu vorvaně obrovského. Před použitím se musí nechat tři roky větrat na vzduchu. Další oblíbenou přísadou parfémů je mošus neboli pižmo. Jde o zrnka s velice silným odérem nacházející se ve výměšcích podkožních žláz samce asijského jelínka kabara pižmového. Lovci pižmové váčky uložené poblíž pohlavního ústrojí uloveným zvířatům odřezávají a suší je na slunci. Díky skutečnosti, že má pižmo afrodisiakální účinky, je součástí celé řady výrobků. K vázání jiných vůní se v parfémech používá také cibet, což je mazlavá sekrece získaná z podocasních análních žlázek cibetky, kočkovité šelmičky žijící v Africe a Asii. Podobnou parfémovou přísadou je rovněž hyraceum, ztuhlý nevábně zapáchající výkal skalního jezevce žijícího v jižní Africe. Stálost vůní ve voňavkách udržuje i původně silně hořce čpící castoreum neboli bobřina, což je výměšek bobra Castor fiber, tvořící se mu ve dvou análních žlázách. Při využití v parfémovém průmyslu se navíc míchá s jeho močí.

Dnes jsou tyto živočišné přísady parfémů již často vyráběny v laboratořích syntetickou cestou, což však na jejich degradačním účinku na lidské vědomí nic nemění. Mají totožné chemické složení, a výsledný smyslně provokující či stimulující efekt takových voňavek působí kromě čichového smyslu dráždivě na celou naši nervovou soustavu.

Jelikož jen málo z nás je odborníky na míchání a složení parfémů, a ne každý může vnímat či předem odhadnout jejich účinek na mysl a vědomí, ať již naše vlastní, či těch, kteří se s námi nacházejí v jedné místnosti, je pro oddané lepší parfémy a další vonné přípravky nabízené v dnešních reklamách a obchodech raději vůbec nekupovat. Vhodné je naopak používat příznivé a čisté tradiční indické přírodní vůně nabídnuté nejprve pro potěšení Nejvyššímu Pánu, které zklidňují naši mysl, očišťují vědomí a podporují náladu oddanosti a rozjímání o Krišnovi. Přijatelné jsou také čistě přírodní neagresivní antiperspiranty, které lze u nás zakoupit ve specializovaných prodejnách, na jejichž etiketách je výslovně uvedeno, že neobsahují žádné živočišné produkty či syntetické látky.
Návrat nahoru Goto down
https://quality-of-goodness.forumczech.com
 
Problematika parfémů
Návrat nahoru 
Strana 1 z 1
 Similar topics
-
» Suhotra Svámí: Problematika sebezájmu a svobody (SB 4.24.74) (28.6.1997)

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
KVALITA DOBRA / QUALITY OF GOODNESS :: Věrouka / Doctrine :: Pilíře duchovního života / Pillars of the spiritual life-
Přejdi na: